5 dec. 2011

Äntligen snö

Jag är en lugn person med takt och ton, måttfull och balanserad. Jag är tyst och still och det ska mycket till innan jag blir exalterad. Men jag har en last som håller mig fast i ett järngrepp varje vinter. När året är slut och snön ligger djup och slädarnas medar slinter. Tusen stjärnor som tindrar, glitter så långt jag ser. Av julejus som glimmar vill jag ha mer.
Så ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
Jag vill ha snötyngda hus, tusentals ljus, kulörta kulor i drivor, bjällerklang som ackompanjemang på alla julens skivor.
Ge mig en svårknäckt nöt, sötare gröt och djupare dopp i grytan. Glittrigare glim, grötigare rim och mer Arne Weise i rutan. Jag vill ha rymligare säck, segare knäck och fetare fläsk från grisen. Krimsigare krams, längre långdans och raskare räv på isen.
/delar av Adolphson och Falk 1982.


1 kommentar:

  1. Vilken underbar, smakfull och inspirerande blogg du skapat Lina! Och de där barnkläderna i urtvättade jeansmaterial är ju en riktig hit! Det är ju naturligtvis idealiskt att använda urtvättade kldäer till just barnkläder med tanke på att allt skräp är borttvättat! Synd att jag inte kan vara på Undenäsmarknaden denna helg, men kommer ner till Undenäs i mellandagarna. Denna jullåt av Adolphson och Falk är för övrigt en gammal favorit! /Camilla

    SvaraRadera