14 dec. 2011

Grönt vinterland

Ärtorna som jag inte hann äta upp i höstas föll i jorden och har lyckats gro under den varma vintern.  Dessutom har vitlöken som jag satte i Oktober också förvirrat letat sig upp. Så nu har jag visst både vitlök och ärtplantor lagom till jul! Jag ska klippa lite av blasten som tittat upp, det smakar vitlök fast i en mildare form. Vet inte om lökarna kommer klara sig till våren, kanske fryser de sönder nu när de förivrade sig?
Vitlök odlades i alla svenska klosterträdgårdar under medeltiden och användes mer som medicin än som krydda. Det är enkelt att odla och ger stora skördar. Av en enda vitlöksklyfta bildas en hel vitlök till skillnad från vanlig gul lök där man måste sätta ner en hel lök för att få upp en hel lök, visserligen är den större då man tar upp den än när man satte ner den.  Men man vill ju ha större utdelning än så...
Det ser ut som om våren skulle vara på G.

Ärtskott och vitlök.

Mangold i fina färger som fortfarande går att plocka och tillaga.

1 kommentar:

  1. Camilla, Midsommarkransen14 december 2011 kl. 22:00

    Vad avundsjuk jag blir! Tänk att få gå i landet och plocka färska blad i december.. Men så tänker man ju onekligen på klimateffekterna också. Annars är det väl bristen på ljus nu som hindrar mer frodig växtlighet antar jag?

    SvaraRadera