17 dec. 2011

Ett annat sinne

Fladdermusmamman och alla hennes ungar på vår vind.  Bilden är tagen av min kompis Karin.

När vi köpte vårt hus sommaren 2010 så fick vi höra att det bodde en fladdermus på vinden. De är inga skadedjur och inte alls farliga, så det kändes ok. Eftersom fladdermöss är fredade så får man inte döda dem, så jag tänkte jag skulle fånga in den och köra iväg den många mil bort. Men det blev aldrig av och den fick bo kvar.
 En dag när jag skulle kolla till vår fladdermus så hade hon fått ungar, och en himla massa också! Det kändes inte alls kul, för hela vinden var full av fladdermusskit. Men nu, ett år senare, verkar alla hennes barn ha flyttat hemifrån, för nu har vi bara en kvar igen. Skönt. Fladdermusskiten är dock kvar.

Människor sägs ju ha fem sinnen, men många djur har både sex och sju. Dessa sinnen kan vara till exempel förmågan att orientera sig efter magnetiska fält eller känna elektriska spänningar. Människan lever till största delen i en värld av ljus och bilder eftersom synen är vårt främsta sinne. Fladdermössen däremot lever i en ljudvärld. De använder sig av högfrekventa ljud, så höga att vi inte hör dem, för att avgöra hur omgivningen ser ut. De har även ett välutvecklat luktsinne och ser förhållandevis bra, trots att jag alltid hört att de skulle vara blinda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar